معرفی نمایندگی دیگری از بیمه برای پوشش سال های قبل مهندسین ناظر و طراح ، شرح نحوه نوشتن گزارش مهندسین ناظر در مرحله سفتکاری

 

 

توجه بسیار مهم : مرجع حقوق مهندسی ایران هیچ پیشنهادی برای نوع بیمه انتخابی شما ندارد و تمامی عکسها و مستندات ارایه شده برای بیمه ها جنبه آموزشی دارد و ما نمایندگی هیچ شرکت بیمه ای را نداریم.

متن پیش روی برگردان فایل صوتی تدریس دوره ی  آموزش جامع حقوق مهندسی در ساخت وساز شهری ایران در ساخت وساز شهری با تدریس مهندس کامیار میررضوی پژوهشگر و مدرس حقوق مهندسی ایران است که به همت گروه نگارش تیم پشتیبانی دوره آموزش حقوق مهندسی آماده و در اختیار شما قرار گرفته است.

مرجع حقوق مهندسی ایران همیار و همراه جامعه مهندسی ایران

  • در اين جلسه به معرفي يكي از نمايندگيهاي شركت بيمه ميپردازيم كه تحت تاثير مطالب كانال حقوق مهندسي در رابطه با بيمه مسئوليت مهندسين ناظر و طراح، مقرر شده كارهاي سالهاي قبل آنها را نيز بی قید و شرط تحت پوشش قرار دهد و شرايط خصوصي بيمه نامه آن، مطابق متني باشد كه در جلسه پنجم و ششم شرح داده شده و يا نزديك به آن باشد، با مراجعه به ستاد شركت بيمه ايران و اخذ مجوز از آن شركت، این نمایندگی اقدام به صدور بيمه نامه مناسب مهندسان نموده است. اين نمايندگي، خانم دياني در سمنان از شركت بيمه ايران مي باشد.

متاسفانه در سالهاي قبل حتي رياست نظام استان هم اطلاعي از مسئوليت كارهاي سالهاي قبل مهندسین نداشت و مهندسان بسياري نمي دانستند كه حتي پنج یا ده سال بعد از پايانكار در زمان بهره برداري امکان این موضوع وجود دارد که اگر سنگ نمايي سقوط كند و سر عابر پياده اي بيافتد و سبب مرگ او شود، در این صورت باز هم ناظر در دادگاه كيفري باز خواست شده و ده درصد ، پانزده درصد حتي بيست درصد بر اساس شرح گزارش و اینکه در گزارشات به اسكوپ سنگ نما و یا کیفیت ملات پشت سنگ و … اشاره کرده است یا خیر، مورد محاکمه قرار می گیرد لذا ناظر بايستی بيمه نامه اي داشته باشد كه سالهاي قبل را پوشش دهد. متاسفانه چنین پرونده هایی به همراه ناظر و شماره كلاسه آن نزد رئيس سازمان نظام مهندسي برده می شد تا مسئولین امر به این مشکلات آگاه شوند. در سالهاي ٨٩ الی٩١ واقعا شرايط نااميد كننده اي نسبت به بيمه مسئوليت مهندسان وجود داشت و شركتهاي بيمه چنين كلوزهايي نداشتند و شرایط جامعه مهندسي دردناك بود زیرا کسی حاضر نبود تا واقعيت هاي جامعه مهندسي را ببيند و هنوز هم وجود ندارد ولي امروزه با استمرار و فشارهاي مهندس ميررضوي بر روساي نظام مهندسي اثر خودش را گذاشته و امروز شاهديم كه بين شركتهاي بيمه رقابت ايجاد شده تا مجوز مواردي را كه مد نظر ایشان است از شركتهاي متبوعه خودشان بگيرند.

  • كانال حقوق مهندسي علي رغم مخالفت هايي كه با آن وجود دارد توانسته شركت هاي ٢٨ گانه بيمه را كه تحت پوشش بيمه مركزي هستند به چالش وادارد كه سالهاي قبل مهندسان طراح و ناظر را بدون قيد و شرط تحت پوشش قرار دهند که این موضوع جاي خرسندي دارد.

نمايندگي بيمه ايران، خانم دياني، موفق شدند هفتاد الي هشتاد درصد مواردي كه مد نظر بيمه مسئوليت جامع براي مهندسين بود را فراهم كند و لذا بيمه ايشان در كانال حقوق مهندسی معرفي مي شود و هر شخص ديگري نیز از هر جای ايران و از هر شركت بيمه اي كه نمايندگي بيمه دارد بتواند هفتاد، هشتاد درصد چنين مواردي را كه به عنوان پوشش هاي تام و كامل در كانال مطرح شده تحت پوشش قرار دهد در كانال معرفي مي گردد.

بيمه نامه خانم دياني در در کانال حقوق مهندسی معرفي شده و شماره هاي تماس و آدرس آن قرار داده شده است و از تمام نقاط ايران نيز قابل خريداري است.

با اين حساب اكنون رقابت بين چهار نمايندگي بيمه در صدور بيمه نامه مسئوليت مهندسي وجود دارد. نمايندگي بيمه ايران خانوم انوري، نمايندگي بيمه سرمد و ميهن مهندس خيري و نمايندگي بيمه ايران خانم دياني در سمنان و اميدواريم روز به روز بر تعداد اين نمايندگي ها افزوده شود. هدف ايجاد رقابت بين شركت ها و نمايندگي هاي بيمه می باشد كه بهترين پوشش ها و خدمات را به مهندسین ارائه نمایند ولي همانطور كه گفته شد هم چنان نواقصي وجود دارد و هنوز نمایندگی بیمه ای نتوانسته صددرصد پوشش هاي مورد نظر را انجام دهند.

  • اين جلسه در رابطه با نحوه گزارش نويسي در مرحله سفتكاري تشریح می گردد و به طور خاص مربوط به ناظر معماري است و البته ناظر هماهنگ كننده ، که بايد گزارشات ناظر معماري را دريافت كند. در تهران ناظر معماري بايد گزارشات خود را به ناظر هماهنگ كننده تحویل دهد و بر همین اساس دفاتر خدمات الكترونيك و شهرداري ها مستقیما از ناظر معماري گزارش دريافت نمي كنند و اگر ناظر هماهنگ كننده از ناظر معماري گزارش دريافت نكرد، ناظر معماري بايد گزارش خود را به نظام مهندسي تحويل داده و طي نامه اي به سازمان نظام مهندسي اعلام كند كه ناظر هماهنگ كننده گزارش او را تحويل نگرفته است و از سازمان بخواهد تا ناظر هماهنگ كننده را موظف به دريافت گزارش ناظر معماري نماید. ضمنا چنانچه ناظر هماهنگ كننده از دریافت گزارشات سایر ناظرین خودداری نمود، ایشان مي توانند گزارش خود را به صورت اظهارنامه قضايي به ناظر هماهنگ كننده تحویل نمایند.

در برخی از شهرها كه از رویه شهر تهران تبعیت نمی کنند، ناظر معماري مي تواند گزارشات خود را به شهرداري مناطق داده و علاوه بر آن يك نسخه از گزارش را نیز به ناظر هماهنگ كننده تحویل دهد و اگر ناظر هماهنگ كننده از دریافت گزارش خودداری ورزید مطابق مباحث آموزش داده شده ناظرین مي توانند آن را اظهارنامه قضايي كرده و به هماهنگ كننده ابلاغ نمایند.

این مطلب هم میتونه مفید باشه  جلسه شصت و یک 61 ، مسئولیت نظارت عالیه در نظام فنی و اجرایی ، مسئولیت مدیر عامل یک شرکت حتی پس از تعویض آن ، شرح مسئولیت نظام مهندسی و شهرداری در تائیدات نقشه ها ، ممنوعیت اتصال فاضلاب باران به اگوی شهری ، نحوه گزارش ناظر برای ساختمان هایی که بدون اخذ پایانکار اقدام به بهره برداری می کنند ، تبعات انعقاد قرارداد نظارت و طراحی برای شرکت ها با نرخ بیشتر از تعرفه سازمان ، شرح کروکی قضایی مربوط به چاله ها در جاده ها و اتوبان ها که باعث خسارت می گردند

گزارش سفتكاري شامل چه مواردی است و چه نكاتي را باید مد نظر داشت؟

در اين جلسه، به طور مختصر توضيحاتی در مورد گزارش نویسی داده مي شود و مطالب به صورت عميق در سفرهاي دوم و سوم و چهارم بيان خواهد شد.

شما به عنوان ناظر بايستي جابجايي تيغه ها را كنترل کرده و انطباق آن را با نقشه هاي مصوب كنترل نماييد. به طور مثال چنانچه مالك جانمایی آشپزخانه را تغییر داد، يك اتاق خواب را به دو اتاق خواب تبديل نمود، محل سرويس هاي بهداشتي را عوض كرد، بالكن را جابجا كرد و يا بالكن جديدي احداث كرد و يا بالكني را كه در نقشه وجود دارد، حذف كرد، در این صورت  مي بايستی تمام موارد مذکور را به شهرداري گزارش نمایید.

از جمله كنترل هاي مهم در سفتكاري که می توان به آنها اشاره نمود عبارت اند از :

جابجايي تيغه ها برخلاف نقشه هاي مصوب معماري، كوچكتر شدن ابعاد آسانسور و راه پله، لابي و پاسيو. در نظر داشته باشيد كه در مورد ابعاد راه پله، عرض آن در مرحله اجرای اسكلت مشخص مي شود اما طول آن منوط به اجراي لابي است، (لابي به فضايي گفته مي شود، در انتهای هر پاگرد راه پله، كه فضاي تقسيم واحدهاست يعني مثلا يك در به واحد شرقي آپارتمان باز مي شود و يك در به واحد غربي آپارتمان، كه اين فضا به عنوان لابي تعريف شده است.) ابعاد فضاي لابي بايد مطابق نقشه هاي مصوب باشد و اگر كوچك تر و یا بزرگ تر اجرا شد بايد گزارش گردد، وقتي تيغه لابي اجرا مي شود طول راه پله هم قابل محاسبه است. بنابراین می توان طول راه پله را هم مترکشی كرده همزمان با ابعاد لابي در گزارش نوشت و اگر طول آن كمتر يا بيشتر بود در هر دو حالت بایستی در گزارش ذکر گردد.

  • مجددا تاکید میگردد که كوچك شدن يا تغيير ابعاد آسانسور، ابعاد لابي يا ابعاد راه پله و پاسيو بايد در گزارش سفتكاري توسط مهندس ناظر معماري ذکر شود.

در مورد ابعاد آسانسور بعنوان مثال دیده شده بازشوي آسانسور در نقشه ١٦٠ ×٢٤٠ است اما اتاقك آسانسوري كه مالك يا سازنده نبشي كشي كرده ١٤٠×١٤٠ مي باشد. يعني سطح اشغال آن كوچكتر شده است و طول بازشوي آسانسور را از ٢٤٠ به ١٦٠ تغيير داده تا كابين آسانسورش مربعي شكل شود با توجه به اینکه فاصله ١٦٠ تا ٢٤٠ هشتاد سانت مي باشد، درنتیجه طول بازشو آسانسور ٨٠ سانت كوچكتر شده است و سازنده آن را به فضاي مسكوني اضافه كرده يا تبديل به داكت كولر يا لوله ها و … نموده است. اين مورد تبديل به داكت، حتما بايد گزارش گردد، داكت ها شرايط  و ضوابط فنی خاص خود را دارند كه در جلسات آتی به آن خواهيم پرداخت. به طور مثال بایستی ديواره اي كه بين كابين و داكت ايجاد شده بررسی شود که ايمن است يا خیر، نکته مهم این ست که ناظر معماري و حتي تاسيسات مكانيكي و برقي متناسب با رشته مربوطه وظیفه دارند كوچكتر شدن ابعاد آسانسور و تبديل آن به داكت را در گزارش خود ذکر کنند. ناظر هماهنگ كننده نیز بایستی مورد مذکور را بنا به وظیفه هماهنگ کنندگی خود گزارش نماید.

اگر مالك يا سازنده فضاي كابين آسانسور را كوچكتر كند بعنوان مثال ابعاد آن را  از ١٦٠ ×240 به ١٦٠ ×١٦٠ تبديل كند ، لازم است برای قسمت 80 سانتی، سقفی اجرا گردد كه اين سقف بحث سازه اي دارد، این موضوع در اسكلت فلزي مشكل حادی نیست چون با جوش دادن يك تيرآهن، سقف قابل اجراست ولي در اسكلت بتني اين كار با سوراخ كردن  تير بتني با رول بولت و گذاشتن صفحه و اجرای تيرآهن يا تيرچه و … قابل انجام است كه ناظر سازه بايد با دقت و حساسيت بررسی و گزارش كند و تائید آن را منوط به تائید مهندس محاسب نماید. این موضوع در رابطه با كوچكتر شدن پاسيو هم قابل تعمیم است كه اگر پاسيو كوچك شود بايد حتما تاييديه مهندس محاسب اخذ شود تا استحكام سقف طبقاتي كه پاسيوي آن كوچك شده توسط محاسب تاييد شود در غیر این صورت در شوراي انتظامي و يا در محاکم قضایی، ناظر سازه نیز محكوميت مي گيرد مگر اينكه در گزارش خود به آن اشاره كرده باشد.

اينكه بیان می شود اسلحه مهندس ناظر قلم اوست بي ربط نيست و اگر در گزارش مذکور قید شود كه استحكام سقف جز با تاييديه محاسب، مورد تاييد نيست، در این صورت در شورای انتظامی و محاكم قضایی تبرئه خواهيد شد. نکته مهم این است که اگر چنانچه اجرای قسمتی از سازه خلاف نقشه مصوب است ولی بنا به اجتهاد خودتان قابل قبول می باشد، لازم نيست به صورت مکرر در گزارشات آورده شود از طرفی حتي اگر متوجه شديد آن قسمت از سازه درست كار شده باز هم تایید آنرا منوط به دستور مهندس محاسب نمایید. اگر ايراد سازه اي و فنی وجود داشت «قطعاً» در هر گزارش تكرار كنيد.

  • در گزارش سفتكاري به منظور حذف نشدن جای پارک خودرو، كنترل فاصله داخل به داخل ستون ها در پاركينگ ها ضروری است. مهندس ناظر معماري علاوه بر اينكه بایستی در مرحله فونداسيون، فاصله ستون ها را کنترل و در گزارش ذکر نماید، در مرحله سفتكاري نيز اگر تغيير ابعادي بوجود آمده باشد و یا اگر تغییر ابعادی سبب حذف پاركينگ شود، حتما بايد این موضوع را در گزارش خود بیان كند.

اگر چنانچه ناظر معماري گزارش حذف پاركينگ را در مرحله سفتكاري يا نازك كاري و قبل از گزارش مامور بازديد شهرداري داده  باشد، پرونده به ماده صد ارجاع شده و ناظر معماري تبرئه خواهد شد حتی اگر این گزارش در موعد (قبل از پوشش میلگردها در بتن) نباشد. البته این مورد، ارفاقی به مهندس ناظر محسوب می گردد.

این مطلب هم میتونه مفید باشه  جلسه صد و چهارده 114 ، نحوه صحیح تنظیم مبایعه نامه اتومبیل ، لزوم توجه ناظرین سازه به شمارش میلگردها و اندازه گیری های ابعاد تیرها ، لزوم توجه ناظریم معماری به اظهار نظر درباره مبحث نوزده 19 مقررات ملی ساختمان

برخي مالكان دادخواست خود را در شورای انتظامی به گونه ارائه می نمایند که :” مهندس ناظر معماري يا تك ناظر  می بایست تخلف را قبل از پوشش ميلگردها توسط بتن در مرحله فونداسيون گزارش مي نموده و تخلف را به این جانب در موعد متذكر مي گردید، لذا  به دلیل اینکه ناظر در موعد گزارش نکرده  است، متخلف می باشد.” و اگر چنین دادخواستی به شوراي انتظامي نوشته شود، شوراي انتظامي نمي تواند به ناظر ارفاق كند در نتیجه ناظر را به سه ماه محروميت از پروانه محكوم مي نماید. و به همين ترتیب مالكين دادخواست خود را به محاكم قضایی برده و بخشی از غرامت حذف پارکینگ را که بایستی به شهرداري بپردازند، از ناظر طلب می نمایند لذا ناظر بايد ده الی پانزده درصد از آن خسارت را بپردازد.

رویه در كميسيون ماده صد شهرداری این چنین است که اگر قبل از مامور بازديد شهرداری گزارش ناظر ارائه شده باشد مشكلي بوجود نخواهد آمد ولي چنانچه بعد از گزارش مامور بازديد، گزارش ناظر ثبت شده باشد پرونده ناظر به شوراي انتظامي فرستاده مي شود. در شوراي انتظامي نیز چنانچه دادخواست مالك مطابق متن یاد شده نباشد، ناظر تبرئه می شود در غیر اینصورت محرومیت و محکومیت گریبان گیر ناظر خواهد بود.

با توجه به مطالب فوق دقت در کنترل ابعاد پارکینگ از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • در سفتكاري كنترل ضخامت ديوارهاي پيراموني ساختمان با اهمیت بوده و مي بايست طبق نقشه معماري و مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان، تمام شده آن ٢٠ سانتيمتر باشد. (*)

مطابق نقشه هاي معماري و طبق ضوابط شهرسازي بايد ضخامت تمام شده ديوارهاي پيراموني يعني دور تا دور ساختمان ٢٠ سانتيمتر باشد. علاوه بر آن، ضخامت ديواره هاي دور راه پله و ضخامت ديواره هاي دور آسانسور نیز مي بايست ٢٠ سانتيمتر باشد. پس ضخامتهاي ٢٠ سانتي شامل سه قسمت ديوارهاي پيراموني، ديوارهاي دور آسانسور و ديوارهاي دور راه پله است.

سوال: اگر ضخامت ديوار تمام شده ٢٠ سانتيمتر است، ضخامت سفال يا بلوك ليكايي كه استفاده مي شود چقدر بايد باشد؟

پاسخ: نهايتا بايد ١٥ يا ١٤ سانتيمتر باشد و بعضا ١٣ سانتيمتر هم مورد قبول است.

ليكا يا سفالي كه براي ديوارهاي پيراموني و دور راه پله و دور آسانسور استفاده مي شود بايد حدود ١٤ يا ١٥ سانت ضخامت داشته باشد كه با گچ و خاكي كه از طرف داخل ساختمان استفاده مي شود يا نازك كاري كه از طرف بيرون اجرا می گردد، ضخامت تمام شده آن ٢٠ سانتيمتر شود.

اجرای دیوار با ضخامت 20 سانتی متر از دو زاویه قابل بحث است: اول اينكه مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان در آن رعايت شود و ديگر اينكه مطابق نقشه معماری ضخامت در نهایت ٢٠ سانتي متر باشد. در غیر اینصورت ارسال گزارش تخلف توسط ناظرین معماری الزامی است. ضخامت ديوار تيغه هاي وسط طبق نقشه 10 سانتي هستند و عملا ليكاهايي كه استفاده مي شود مي توان ٥، ٦ يا ٧ سانتي در نظر گرفت، اختلاف یک سانتی متر اهمیت چندانی ندارد.

سوال: براي رعايت مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان از چه سفالي يا از چه متريالي استفاده كنيم؟ آيا سفال دوجداره با يونوليت كفايت مي كند؟ 

يونوليتی كه داخل سفالهاي دوجداره مي گذارند بي فايده است  اولا آتش زا هستند و ثانيا الزامات مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان را ارضا نمی کنند. بنابراین ليكا بهترين متريالي هست كه به عنوان تيغه مي شود از آن استفاده كرد. اگر از سيپوركس و هبلكس و بتن گازي استفاده مي كنيد، دقت در نحوه اتصالات آنها بسيار مهم است. ملات ماسه سيمان برای اتصال این متریال جوابگو نیست. استفاده از گچ زنده به نسبت بهتر است. اگر ديوارهاي پيراموني را با سيپوركس و هبلكس كار كنيد بايد فاق و زبانه داشته باشند، همچنین بايد نبشي كشي هاي خاص خود را شبیه وال پست داشته باشند و اگر بدون اتصالات خاص اجرا گردند، پیشنهاد می شود ناظرین اجرای دیوار را تایید ننمایند چرا که امکان ریزش آن هنگام زلزله بیشتر است. در خصوص پرونده های زلزله تبريز و منطقه اهر كه در سال ٩١ به وقوع پيوست و سنگ نمای ساختمانهاي آن منطقه ریزش کرد، در جلسات آتی بازخواني خواهد شد.

توصیه می گردد سيپوركس و هبلكس را به عنوان ديوار پيراموني تائید نكنيد مگر اينكه ملات مخصوص و اتصالات مخصوص و چفت و قفل آن را داشته باشد.

  • در مرحله سفتكاري، ارتفاع جان پناه را باید مورد توجه قرار داد. پنجره هاي رو به بيرون مثل پنجره رو به خيابان يا رو به حياط، می بایستی دارای جان پناه باشد كه مطابق مقررات ملي ساختمان ارتفاع آن نبايد كمتر از 1.10 متر باشد (**) در واقع پس از اجرای کفسازی ارتفاع تمام شده جانپناه بايد ١.١٠ متر تامين گردد. تائید ارتفاع کمتر جان پناه به اجتهاد ناظر بستگی دارد. گاهی می توان ارتفاع 1 را هم تائید کرد.

چند ماه پيش پرونده اي در تهران به دادسرای کیفری ارجاع شد كه سازنده پنجره ای بزرگ براي پذيرايي یک ساختمان اجرا کرده که جان پناه آن ٣٠ سانتی متر بود، کودکي سه و نيم ساله از پنجره طبقه دوم سقوط کرده و فوت می کند در حالی که هفت سال از صدور پايانكار آن ساختمان مي گذشت، در این پرونده، هم پدر بچه تقصير گرفت و هم سازنده و ناظر هر کدام به ترتیب 50 و 10 درصد تقصير گرفتند.

اگر مالك  یا سازنده ای نسبت به نصب پنجره ای که بعنوان مثال جان پناه ٣٠ سانتي متری دارد، اقدام کرد، ناظر علاوه بر گزارش در موعد می بایست از تائید پایانکار هم خودداری کند تا اینکه سازنده برای جبران کمبود ارتفاع جان پناه اقدام به نصب نرده حفاظ تا ارتفاع ١.١٠ متری نماید. از طرفی شرایط نرده باید مطابق با استاندارد و مقررات ملی ساختمان باشد مثلا نرده جان پناه نبايد افقي باشد زیرا مانند نرده بان عمل کرده و افراد مخصوصا کودکان مي توانند از آن بالا بروند و باعث حادثه گردنند همچنین فاصله عمودی بین نرده ها  نبايد از ١١ سانتی متر بيشتر باشد (طبق مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان). (***)

این مطلب هم میتونه مفید باشه  جلسه صد و پنج 105 ، اشاره به بیمه Claim Base ، شرحی بر تامین خواسته در چک های حقوقی ، اشاره ای در مورد انتقال قطعی سند با وکالت بلاعزل فروش ، توصیه مجدد بر گزارشات در موعد مهندسین ناظر ، الزام اعلام تکلیف نتیجه قراردادهای کاری مهندسین به سازمان

ارتفاع جانپناه براي بالكن ها، ارتفاع نرده بالكن ها، جان پناه پشت بام و نرده دور پاسیو هم حداقل ١.١٠متر مي باشد، اما پنجره هاي دور پاسيو  مي بايد تا ارتفاع ١.٧٠ ثابت و مشجر باشند يعني علاوه بر تامین ارتفاع ١.١٠ متری بعنوان جان پناه، لازم است از ارتفاع ١.١٠ تا ١.٧٠ متری ثابت ( بدون بازشو) و مشجر بوده تا مشرفیت به منزل همسايه نداشته باشند این الزامات، قوانين شهرسازي کشور هستند بنابراین بايد رعايت گردند در غیر اینصورت ناظر ساختمان موظف به ارسال گزارش تخلف می باشد.

 مرحله بعدي شاسي كشي نبشي براي اتاقك آسانسور است كه در مورد آن بحث خواهد شد.

  • به طور اجمالي مي توان اين گونه بيان كرد كه نبشي هاي نمره ١٢ براي چهار طرف اتاقك آسانسور استفاده مي شود. جوشهاي نبشي هاي ١٢ بايد از اسكلت اصلي ساختمان ساپورت شده باشند. در اسكلت فلزي مشكل جدي براي ساپورت جوش ها از اسكلت اصلي نداريم و به راحتي جوش مي شود اما در اسكلت بتني لازم است ٤ عدد صفحه فلزي در چهار گوشه تيرهاي بتني بازشوي آسانسور چه در چاله و چه در طبقات، اجرا گردند. کنترل این جوشها بسيار مهم هستند و اگر اين جوش ها در زمان بهره برداري بشكند پاراشوت آسانسور يا همان ترمز طبيعي آسانسور در زمان بهره برداري كار نمي كند و كابين سقوط خواهد کرد. چندين پرونده در اين مورد در شهر كرج و تهران موجود است و تمام ناظران سازه در اين پرونده ها سهم تقصیر گرفته بودند. مسئولیت كنترل اتصال جوش نبشي هاي ١٢ مربوط به شاسي كشي دور آسانسور برعهده ناظر سازه است.

علت سقوط كابين آسانسور چيست؟

اگر شما از شركت نصاب آسانسور چنين سوالي بپرسيد، بيان مي كند كه محال است كابين آسانسوری سقوط كند چون اگر كابل آسانسور از بالا هم بريده شود، کابین در پايين دارای پاراشوت است، پاراشوت يك سري ترمزهاي طبيعي هستند كه روي يك سري ريلها شبیه ريل قطار با شماره هاي كوچكتر كه سه طرف بدنه آسانسور موجود است بسته مي شود كه اين ريلها با پيچ و مهره به ناوداني هایی كه معمولا ناوداني نمره 8 یا ١٠ هستند وصل هستند  و ناوداني ها با جوش به نبشي هاي ١٢ متصل می گردند.

پاراشوت ترمز زير كابين هستند كه اگر كابل کابین هم قيچي شود و كابين بخواهد سقوط كند چنانچه سرعت آن از يك مقداري بالاتر رود دو عدد ترمز طبيعي كه از دو طرف كابين را در بر می گیرد، مانع از سقوط آسانسور خواهد شد.

دوم اینکه کابین دارای وزنه های می باشد كه اجازه نمي دهند مطابق شتاب ثقل زمين سقوط كند و اگر پاراشوت هم كار نكند، وزنه ها كمك خواهند کرد تا ضربه گرفته شود و کابین با شتاب ثقل زمين، به زمين كوبيده نشود.

اما مواردي مشاهده شده است كه كابين آسانسور بطور وحشتناك سقوط کرده و به زمین كوبيده شده و سرنشین آن در زمان بهره برداري فوت نموده است. پس از بررسي متوجه شدند كه همان نبشي ١٢ كه به اسكلت بتني توسط صفحه، جوش شده و صفحه نیز به اسكلت بتني وصل بوده، در زمان بهره برداري از چند محل در تراز طبقات شكسته است و اين باعث شده كه نبشي و به تبع آن ريلي هم كه نبشي ١٢ روي آن قرار مي گيرد از شاقول بودن خارج شده، پاراشوت عمل نکرده و بدون اينكه كابل بريده شود گيربكس موتور در خرپشته به دليل جنس معیوب و با کیفیت پایین، خلاص كرده و سبب ایجاد حادثه شده باشد، از طرفی بازديدهای دوره اي هم برای آسانسور انجام نگرفته و سرويس ماهيانه نداشته، در این پرونده ناظر سازه بسته به نظر کارشناس، بایستی ده الی بیست درصد دیه متوفی و پول تعميرات آسانسور را پرداخت كند. علاوه بر آن مدير آپارتمان هم مقصر شناخته مي شود به این دلیل که در مدیریت و سرویس ماهیانه آسانسور قصور کرده همين طور شركت استاندارد آسانسور و پيمانكار نصاب آسانسور و سازنده ساختمان به تناسب سهم تقصیر مي گيرند لذا لازم است نسبت به  كنترل جوش نبشي های ١٢ در چهار طرف نبشي كشي هاي آسانسور به اسكلت بتني توجه خاص داشته باشيد.

  • موضوع بعدي چاه ارت است که از وظايف ناظر برق می باشد و اگر ناظر برق معرفی نشده باشد همان تك ناظر وظیفه كنترل آن را دارد. موارد مربوط به چاه ارت بسیار مفصل بوده و در سفر سوم به آن خواهيم پرداخت.

مبحث چهارم : 4-9-1-1 :  تمام جداره هاي خارجي واحدهاي تصرف و همچنين جداره هاي مشترك واحدها با يكديگر و با فضاهاي عمومي ساختمان، جهت مقاومت در برابر حريق، بايد در انطباق با مبحث سوم مقررات ملّي ساختمان بوده و داراي مقاومت كافي در برابر ضربه باشد. مقادير صدابندي آن ها نيز بايد مطابق با مبحث هجدهم مقررات ملّي ساختمان باشد. در ديوارهاي آجري و بلوك سفالي 0.2 متر رعايت گردد.

 مبحث چهارم : 4-9-7-1-1 : حفاظ و جان پناه هرجا كه نصب جان پناه يا حفاظ و دست انداز الزامي اعلام شده باشد، بايد در انطباق با مقررات زيراجرا شود: 1-ارتفاع دست اندازها يا جان پناه ها از سطح فضا يا بام در دسترس، بايد حداقل 1.10 متر و از لبة پله يا سطح شيبدار حداقل 0.9 متر باشد.

 مبحث چهارم : 4-9-7-1-2 : فاصلة خالي بين دو نرده عمودي دست انداز و جان پناه نبايد بيشتر از 0.11 متر باشد. در صورت وجود نرده هاي تزئيني، نبايد از هيچ قسمت آن كره اي به قطر بيش از 0.11 متر عبور کند.

این صفحه را در شبکه های اجتماعی با دوستان و همکارانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
پشتیبانی سایت
تیم پشتیبانی

سلام🙂! سوال خود را در واتسآپ برای تیم پشتیبانی ارسال کنید

تیم پشتبانی بزودی پاسخ میدهد

درخواست خود را به شماره 100088100088 تیم پشتیبانی ارسال کنید