جلسه هفت 7 ، نکات تکمیلی بیمه نامه ها و نحوه دادن شروع بکار و نحوه تکمیل فرم گزارش همجواری و شرح مختصری از گزارشات مرحله ای مهندسین ناظر1 min read

حقوق مهندسی

نکات تکمیلی بیمه نامه ها و نحوه دادن شروع بکار و نحوه تکمیل فرم گزارش همجواری و شرح مختصری از گزارشات مرحله ای مهندسین ناظر

فهرست این جلسه 🔻 👈 .

 

 

متن پیش روی برگردان فایل صوتی است که به همت گروه نگارش آماده و در اختیار شما قرار گرفته است.

مرجع حقوق مهندسی ایران همیار و همراه جامعه مهندسی ایران

 

در ادامه بحث بیمه، نکات تکمیلی را به شرح زیر بررسی می نماییم

پس از ارائه بیمه نامه توسط مالک، در صورت وجود نقص یا کاستی در کلوزهای بیمه نامه می توان مالک را راهنمایی کرد تا با مراجعه به شرکت بیمه و پرداخت هزینه و درخواست الحاقیه، کلوزهای مورد نظر را تهیه کند. در خصوص بیمه نامه باید مراقب مشاوره های غلط شعبات فروش بیمه بود، بطوریکه مالکین زیادی از این ناحیه آسیب دیده اند، بعنوان مثال در بیمه نامه های جبران خسارت مالی املاک مجاور، قسمتی وجود دارد با عنوان “جبران خسارت وارده به اشخاص ثالث” که دارای هزینه کمی است، همچنین در بیمه نامه های مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان نیز کلوز 12 وجود دارد که مربوط به جبران خسارت جانی وارده به اشخاص ثالث است که نسبت به گزینه هم نام خود در بیمه نامه املاک مجاور، هزینه بیشتری دارد.

مشاهده شده است که شعبات فروش بیمه برای جذب مشتری، پیشنهاد خرید گزینه شخص ثالث بیمه املاک مجاور را بجای کلوز 12می دهند و بدلیل جذابیت قیمت، مالکین نیز از این مورد استقبال می کنند اما در این حالت، هنگام وقوع خسارت جانی برای اشخاص ثالث در محیط کارگاه ساختمانی ، پرداخت خسارتی از سوی بیمه گر در این خصوص صورت نمی گیرد. در خصوص قدرالسهم تقصیر مهندسین ناظر نیز، اگر چنانچه کلوز فوق تهیه نشده باشد پرداخت خسارتی صورت نخواهد گرفت.

این مطلب هم میتونه مفید باشه  اعضا تیم 40 نفره نگارش پاکنویس دوره آموزش جامع حقوق مهندسی در ساخت و ساز شهری ایران با تدریس استاد کامیارمیررضوی

نکته بعدی در بررسی بیمه نامه، تهیه کلوز شماره 15 یعنی پوشش کارهای نامرتبط به نوع فعالیت است. در صورت عدم خریداری کلوز شماره 12 بیمه ایران یعنی صدمات وارده به اشخاص ثالث، حتی با خریداری کلوز 15، کمکی به دریافت خسارت جانی وارده به اشخاص ثالث از بیمه گر، نخواهد کرد. مانند مورد بازخوانی پرونده مرگ خانم مسنی که به علت برخورد میلگرد با سرش داخل خیابان فوت شد.

ترکیب کلوزهای یاد شده با کلوز 12 برای دریافت خسارت، اهمیت بسزایی دارد

  • اشکال دیگری که به بیمه نامه های ذکر شده در بالا وارد است، این است که بیمه نامه امول مجاور را، معمولا مالکین برای مدت زمان های کوتاه سه، چهار یا شش ماهه خریداری کرده و نسبت به تمدید آن نیز اقدامی نمی کنند. از طرفی بیمه نامه مسئولیت مدنی بدون کلوز 12 تهیه می شود در نتیجه در صورت بروز حادثه برای شخص ثالث، پس از اتمام دوره بیمه نامه اموال، خسارتی پرداخت نمی شود. توجه کنید پرونده های بسیاری از بیمه ایران در دسترس هست که بدلیل همین مورد و تهیه بیمه نامه اشتباه، هیچ خسارتی از طرف بیمه، قابل پرداخت نبوده است. در صورتی که مالکی بیمه نامه ای به این شکل (غلط) تهیه کرد مهندسین می توانند ایرادات آن را به مالک توضیح داده و ایشان را راهنمایی نمایند.

مجددا تاکید می شود که مهندسین نیز هنگام تهیه بیمه نامه های مسئولیت، کلوز 12، یعنی پوشش صدمات جانی وارده به اشخاص ثالث در محیط کارگاه ساختمانی را همواره خریداری نمایند.

موضوع دوم که در این جلسه مطرح می شود مربوط به اخذ رسید و شماره سریال کد رهگیری هزینه حمل نخاله پسماند در شهر تهران قبل از صدور برگه شروع بکار است. زیرا گزارشات ناظر و برگه شروع بکار بدون ارایه کد رهگیری پسماند در دفاتر الکترونیک ثبت نمی شود، حال اگر مالک این مورد را انجام ندهند و از تهیه آن سرباز زند تکلیف چیست؟

در این حالت برگه شروع بکار اسکن شده و در پرونده درج می گردد ولی ثبت سیستمی نمی شود، با توجه به اینکه در این مرحله گزارشات خلاف دار ناظر توسط دفاتر دریافت می گردد، ناظر می تواند یک گزارش خلاف دار تهیه کرده و در گزارش ذکر نماید که مالک کد رهگیری پسماند را دریافت نکرده است و هم چنین مواردی از نقایص ایمنی را هم در گزارش خلاف دار خود بنویسد. مانند قرارگیری کنتور برق در محل بارش باران یا وجود علمک گاز در محل نامناسب، و دستور توقف کار به دلیل مسائل ایمنی داده شود، زیرا براساس ماده 7 آیین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی، ناظر می تواند در موارد عدم رعایت ایمنی، دستور توقف کار را صادر نماید.

  • پس از صدور برگه شروع بکار اولین کاری که ناظر میبایست انجام دهد تنظیم گزارش همجواریست. این گزارش الزامی نیست اما در استان تهران بدلیل حساسیت های گودبردای و خاک برداری ارایه این گزارش بسیار مفید است و در مواقع حادثه، کمک کننده خواهد بود. در فرم گزارش همجواری که توسط نظام مهندسی استان تهران تنظیم شده است، می توان موقعیت و اطلاعات پلاک های مجاور را در آن ذکر نموده و گزارش را در دفاتر الکترونیک ثبت نمود. در این گزارش سن و نوع اسکلت، تعداد طبقات، عمق زیرزمین، طول مجاورت و نوع پی ساختمان های مجاور ذکر می شود. تصویر نمونه خام و پر شده این فرم را در انتهای مبحث در کانال حقوق مهندسی می توانید مشاهده نمایید.
این مطلب هم میتونه مفید باشه  جلسه صد و سی و هفت 137 ، بخش دوم از شرح وظایف ناظرین به تفکیک رشته های تاسیسات برقی و تاسیسات مکانیکی

ارایه گزارش همجواری برای ساختمانهای حساس برای مواجهه با آسیب ها بسیار مفید است.

سپس ناظر میبایست نقشه های مصوب سازه نگهبان را بررسی کرده و در صورت نبود یا عدم تناسب نقشه سازه نگهبان مصوب با شرایط موجود محل، در گزارش همجواری یا گزارش تخریب این مورد را حتما ذکر کند و در ادامه به مالک دستور کاری جهت مراجعه به مهندس محاسب و درخواست نقشه سازه نگهبان مناسب با شرایط ملک، با اخذ رسید ابلاغ نماید. هم چنین لازم است با مهندس محاسب نیز جهت مراجعه حضوری به محل برای بررسی وضع موجود و طرح نقشه مناسب، طی نامه ای مکاتبه کند.

درصورت بی توجهی و عدم حصول نتیجه از این موارد، میبایست ناظر با سازمان نظام مهندسی جهت اعلام کوتاهی و الزام محاسب به ارایه نقشه و همچنین با شهرداری منطقه جهت اعلام مراتب و الزام مالک به تهیه نقشه مناسب مکاتبه نماید

نکته دیگر، در خصوص فرم شروع بکار در تهران است. پروانه های ساختمانی در تهران، دارای چند برگ می باشد. اصل پروانه نزد مالک می ماند و میبایست ناظر با تهیه یک کپی از پروانه ساخت و فرم شروع بکار جهت بایگانی مدارک خود نسبت به امضای برگه شروع بکار توسط خود و نیز مالک و مجری اقدام نماید. در صورت نبود مجری صاحب صلاحیت، مالک موظف است قسمت مربوطه را امضا کند. دقت شود که در برگه شروع بکار ذیل امضاها و روی برگه حتما تاریخ روز قید شود. سپس میبایست فرم شروع بکار را حتما در دفاتر الکترونیک ثبت نمود تا اسکن شده و شماره سریال روی آن درج شود و بصورت رسمی ثبت گردد. ثبت برگه شروع بکار حتما باید توسط ناظر انجام شود و سپردن این اقدام به مالک، اشتباه است، زیرا مواردی پیش آمده که این برگه در دست مالک بوده و نسبت به ثبت آن اقدامی نکرده و مشکلات زیادی برای مهندسین ایجاده شده است.

این مطلب هم میتونه مفید باشه  جلسه هفتاد و نه ۷۹ ، شرح نحوه تنظیم اجاره نامه و بازخوانی ۳ پرونده در باب آسیب وارده به موجر از سوی مستاجر ، شرح اهمیت شاهد در قراردادهای اجاره نامه و مبایعه نامه و …

موضوع بعدی حداقل تعداد گزارشاتی است که ناظر باید به شهرداری ارایه نماید. در تهران گزارشات به دفاتر خدمات الکترونیک ارایه می شود. حداقل مراحلی از عملیات ساختمانی که ناظر میبایست به شهرداری گزارش نماید در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان آمده است که به این شرح است:

  • گزارش عملیات تخریب
  • گزارش گود برداری
  • گزارش فونداسیون
  • اگر اسکلت فلزی باشد گزارش اسکلت بندی
  • گزارش انجام هر سقف بطور جداگانه **
  • گزارش سفت کاری
  • گزارش نازک کاری
  • گزارش اتمام عملیات

توجه شود برای انجام هر سقف چه در اسکلت بتنی چه فلزی، گزارش جداگانه ارایه شود. در اسکلت بتنی گزارش جداگانه برای ستون نداریم بنابریان بعنوان مثال برای گزارش ستون طبقه سوم، عنوان گزارش “سقف طبقه سوم” خواهد بود.

نکته: در طی هریک از  مراحل می توان به دفعات متعدد گزارشی ارایه داد و به محض مشاهده نقایص و ایرادات و تخلفات، آنرا را گزارش نمود.

نحوه گزارش نویسی مهم ترین قسمت مطالب ارایه شده در سری جلسات حقوق مهندسی می باشد. مهندس ناظر برای ارایه گزارشات مرحله ای در استانهای مختلف فرم های مختلفی در مقابل خود دارد و گاه برخی فرم ها برای ناظرین مشکلاتی ایجاد می کند، که این موارد و نحوه مواجهه با آن در جلسات بعدی بطور مفصل توضیح داده خواهد شد.

حقوق مهندسی ایران
این صفحه را در شبکه های اجتماعی با دوستان و همکارانتان به اشتراک بگذارید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.